هزینه ساخت استخر

قبل از ایجاد و ساخت یک استخر حتما باید هزینه ساخت استخر در نظر گرفته شود، به نظر شما آب تنی بدون هیچگونه دغدغه ای می تواند چقدر هزینه بر باشد؟

در واقع شنا کردن و یا حتی دراز کشیدن در کنار استخر روباز می تواند تاثیر بسیار خوبی در روحیه ی فرد ایجاد کند و حتی جزء تفریحات عده ی بسیاری به شمار می آید.

 

پس در نظر داشته باشید که ساخت یک استخر در ویلا یا خانه ی شخصی می تواند مزیت های بسیاری داشته باشد که می توانید از آن بهره ی لازم را ببرید.

مزایای معجزه آسا و بیشمار آب این نعمت الهی بیشتر از هزینه مادی هست که شما برای ساخت استخر متحمل میشوید.

  • ایجاد سلامتی و نشاط جسمی وروحی خودتان و فرزندانتان 
  • استفاده از خواص درمانی اب برای درمان تمام بیماریها
  • تقویت عضلات بدن اسکلت و استخوانهاو مفاصل ، تقویت قلب و ریه ها ، افزایش حجم هواگیری ریه ها،و افزایش قدرت و توانایی عمومی بدن و…
  • حس بی نظیر شنا کردن در استخرو غوطه ور شدن در زیر آب 
  • ایجاد هیجان و ترشح آدرنالین و مزایای منحصر بفرد آن 
  • حس گرمای دلپذیر در یک استخر اب گرم در زمستان 
  • حس خنکی جانبخش در یک استخر در یک ظهر تابستان 

و صدهامزیت دیگر….که هزینه های ساخت آن در مقابل این مزایا بسیار ناچیز هست .

 

همچنین اگر شما یک سازنده و تولید کننده مسکن هستید و یا سازنده ویلا برای فروش هستید،احداث استخر سونا و جکوزی برای پروژه شما میتواندیک مزیت رقابتی بسیار عالی باشد که شما را در فروش ملکتان یاری میکند.

ایجاد جذابیت در پروژه با ساخت استخر در پروژه شما باعث برندسازی و بهتر دیده شدن ملک شما میشود و میتواند موفقیت های بزرگی را در کسب وکار شما به ارمغان بیاورد.

 

پس بهتر است هرچه زودتر دست به کار شده و حتی از افراد خبره نیز کمک بگیرید و با آن ها مشورت لازم را داشته باشید. در این خصوص شما می توانید با گروه مهندسین نیکاب نوین استخر مشورت کرده و راهنمایی لازم را دریافت نمائید.

تفاوتی ندارد که در فرآیند ساختمان سازی شما در چه مرحله ای هستید اما شما می توانید با داشتن یک برنامه ریزی دقیق مناسب ترین استخر را برای خود بسازید و آنگاه با توجه به شرایط خود آن را انجام دهید.

عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر

 

اگر قصد داریم استخری بسازیم وبراورد هزینه ساخت برای ما اهمیت دارد، باید ابتدا به 8 سوال زیر پاسخ بدهیم:

1-هدف از ساخت استخر چیست ؟

یعنی اینکه:

  • این استخر قرار هست چه مزیتی برای من ایجاد کند؟
  • آیا من یک سازنده ساختمان هستم و قرار هست این استخر به عنوان یک آپشن درپروژه من ایجاد مزیت کند؟
  • اگر اینچنین هست حالا باید مشخص کنم که خریداران ساختمان و آپارتمانهای پروژه من یا به عبارتی مخاطبین و مشتریان من چه کسانی هستند و دارای چه ویژگیهایی هستند وچه نیازها و سلایق و علایقی دارند؟
  • و اینکه پروژه من در چه لوکیشنی واقع شده و قرار هست با چه قیمتی فروخته شود؟
  • یا اینکه نه، این استخر برای استفاده شخصی خودم هست؟

در واقع در این مرحله تصمیمات اقتصادی پروژه مورد بررسی قرار میگیرد.

مواردی مثل

  • توانایی پرداخت هزینه ساخت استخر
  • بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت استخر
  • توجیه اقتصادی طرح
  • سود و زیان حاصل از اجرای طرح
  • میزان ریسک اجرای طرح

2- کاربری یا عملکرد استخری که قرارهست ساخته شود چیه؟

  • ایا این استخر برای تفریح طراحی میشه
  • یا یک استخر ورزشی خواهد بود
  • یا اینکه قرارهست نیازهای درمانی را برطرف سازد.

3- جنس و مصالح مصرفی استخرچه باشد؟

برای ساخت استخر چه مواد و مصالحی را انتخاب میکنم؟ یک استخر بتنی محکم با میلگردهای در هم تنیده با یک نمای سرامیکی زیبا یا یک استخر با مصالح سنتی
یک استخر فلزی ساخته شده از ورق های فولادی رنگ شده، یا از جنس فایبر گلاس و یا یک استخر پلیمری

4- سیستم تصفیه چگونه باشد؟

باید مشخص کنیم استخر ما دارای چه نوع سیستم تصفیه ای باشد، آیا یک سیستم تصفیه سر ریز مد نظر هست یا سیستم اسکیمر کفایت میکند.

اصلا ایا استخرمذکور نیازمند سیستم تصفیه هست یا خیر منابع آبی فراوانی در اختیار دارم که میشود به طور مستمر آب استخر را پر و خالی کرد.

5- فرم و شکل معماری استخر چگونه باشد؟

در این مرحله با توجه به فضای پروژه و محدودیت ها وسبک معماری پروژه و کاربری استخرو سلایق و…. باید شکل و فرم استخر را مشخص کنم. آیا فرم کلاسیک با اضلاع صاف و متقارن با قوسهای کلاسیک مد نظر هست یا یک فرم مدرن و نامتقارن و یا یک شکل و فرم فراکتال با منحنی های تعریف نشده به شکل برکه

6- نوع پوشش استخر چه باشد؟

آیا این استخر در یک فضای سرپوشیده مستقرهست یا فضای روباز یا اینکه سقف های متحرکی استخر را در برمیگیرند که در صورت لزوم باز و بسته میشوند.

7- فرآیند ساخت به چه شکلی باشد؟

در این مرحله با توجه به ویژگیهای پروژه مشخص میکنم که بهتر هست فرآیند ساخت در محل پروژه انجام شود یا
این امکان فراهم نیست و به دنبال استخری هستم که تمام استخر یا قسمتی از آن در کارخانه ساخته شود و سپس در محل پروژه عملیات مونتاژ صورت گیرد.

8- موقعیت استقرار استخر کجاست؟

ایا این استخر یک استخر درون زمینی هست، یا به دلیل عدم امکان گود برداری قرار هست به صورت برجسته روی زمین قرار گیرد. و یا اینکه اصلا قرار هست این استخر در طبقات بالایی ساختمان و یا حتی روی بام مستقر شود.

پس همانطور که میبینیم عوامل بسایری در میزان هزینه ساخت استخر تاثیرگذار هستند.

پاسخ به تک تک سوالات بالا میتواند بسیاری از ابهامات را برآورد هزینه ساخت استخر برطرف نماید و ما را در برآورد ساخت هزینه استخر یاری نماید. در واقع تا موارد ذکر شده بالا مشخص نشود تعیین هزینه ساخت استخر امکان پذیر نیست.

البته پاسخ بعضی از سوالات مذکور در حیطه کارفرماست و پاسخ به برخی دیگر در حیطه تخصص و وظایف مهندسین، معماران و طراحان و پیمانکاران ساخت استخر هست که با مشورت گرفتن کارفرما از متخصصین و شنیدن دیدگاهها و نظرات کارفرما از سوی مهندسین و پیمانکاران و رعایت موارد استاندارد و آیین نامه ها مشخص میشود.

به عنوان مثال اینکه هدف از احداث استخر چیست را کارفرما مشخص میکند

ولی نعیین نوع سیستم تصفیه استخراز سوی متخصصین و مهندسین و با توجه به همه جوانب پروژه ، پیشنهاد میشود.
و یا به عنوان مثال شکل و فرم استخررا مجموع عواملی مثل سلیقه کارفرما ، آیین نامه ها ، استاندارهای معماری ، فضای موجود، سبک معماری کل پروژه، وکاربری استخر مشخص میکند.

 

تاثیر موقعیت استخر بر هزینه ساخت آن

 

به هر حال با توجه به انچه گفت شد جواب به این سوال که:

هزینه ساخت استخر چقدر هست ؟

بدون در نظر گرفتن پاسخ به این 8 سوال امری نشدنی ست. و مستلزم شناخت و آگاهی و تخصص در زمینه ساخت استخر هست .

 

بعد از مشخص شدن نوع استخر نوبت به طراحی اولیه میشود،

برای اینکه بتوان هزینه ساخت استخر را با خطای کمتری محاسبه نمود بهتر هست یه نقشه فاز یک با توجه به هدف کارفرما از ساخت استخر و نوع استخر و کاربری استخر توسط معماران و مهندسین پیمانکار ساخت استخر به کارفرما ارائه شود تا کارفرما را در تصمیم گیری یاری نماید.

اکنون میتوان با استفاده از اطلاعات بدست آمده و در دسترس بودن نقشه های اولیه شروع به محاسبه هزینه ساخت استخر نمود.

مهندسین شرکت نیکاب نوین استخر با استفاده از تجربه ارزشمند خود وشناخت متریال ها و تجهیزات و آگاهی از قیمتهای بازار و بهره مندی از دانش متره برآورد توانایی لازم در محاسبه و برآورد قیمت و هزینه ساخت استخر را دارا هستند.و با برآورد هزینه ساخت کارفرمایان را در تصمیم گیری و بودجه بندی پروژه خود یاری میکنند.این توانایی، گروه مهندسین نیکاب نوین استخر را نسبت به بقیه رقبا متمایز میسازد.

از این رو گروه مهندسین نیکاب نوین استخر برای تسهیل در روند محاسبه هزینه ساخت استخربرای اولین بار در دنیا اقدام به دسته بندی جامع و کامل انواع استخر ها از جنبه های مختلف نموده است که در هیچ کتاب و مرجعی نمیتوان به آن دست یافت.

 

 

عوامل موثر در ارزیابی هزینه ساخت استخر

قبل از شروع طراحی و اقدام به ساخت یک استخر حتما باید هزینه ساخت استخر در نظر گرفته شود. از همین روی برای طراحی یک استخر مطابق با سلیقه و معیار شما بایستی معماری خانه در نظر گرفته شود و آنگاه از مهارت سازندگان ماهر در حوزه ساخت استخر بهره ی لازم را ببرید.

لازم است برای سریع تر تمام شدن چنین پروژه هایی نقشه ی ساخت ساختمان را در اختیار سازندگان قرار دهید و آنگاه کارهایی که مرتبط با مجوز ساخت استخر می باشند را به صورت حرفه ای به چنین افرادی بسپارید.

برای ساخت استخر هزینه هایی باید در نظر گرفت به طور مثال هزینه بتن، آجر ها و اُجرت های که برای ساخت یک استخر معمولی میشود.

اما موضوعی که در اینجا بسیار مورد توجه قرار میگیرد این است که استخر ها مدل های مختلفی دارند که با عوض شدن مدل های آنها هزینه های ساخت آنها هم تغییر خواهند کرد.

به طور مثال استخر باغ، استخز بتنی و استخر های پیش ساخته فایبرگلاس از انواع استخرها است که هزینه های آن ها فرق میکند.

اجزاء تشکیل دهنده استخر

مواد و متریال های مختلفی هستند که برای ساخت استخر مورد استفاده قرار میگیرند که این مواد شامل مصالح ساختمانی مثل بتن ، میلگرد، موادآب بندی ، سرامیک ، لوله واتصالات، تجهیزات تصفیه آب شامل الکترو پمپ ،دستگاه فیلتر، اسکیمر  و تجهیزات گرمایشی شامل مبدل حرارتی و بویلر و همچنین تجهیزات تصفیه شمیایی شامل تجهیزات گند زدایی مثل ازن زن ها و کلرزن ها و ……

و برای ساخت استخر های پیش ساخته از موادی مثل فولاد و استیل ، چوب و مواد پلیمری و فایبرگلاس مورد استفاده قرار میگیرد.

که از آن ها برای مدل های مختلفی از استخر استفاده می شود. از لوله های pvc هم برای انتقال آب استخر استفاده می شود.

 

مراحل ساخت استخر

اجزاء تشکیل دهنده استخر

برای آن که یک استخر بتنی ساخته شود، بایستی 6 مرحله گذرانده شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

هزینه ساخت استخر ارزان

  1.  در ابتدا بهتر است خاک آن محلی که قرار است استخر احداث گردد مورد آزمایش قرار بگیرد و جنس خاک در نظر گرفته شود و آنگاه درباره ی مقاومت آن اطلاعاتی را به دست بیاورید.
  2. سپس در فاز طراحی استخر بایستی حتما ابعاد زمین و آنگاه سلیقه ی کارفرما در نظر گرفته شود تا مدل استخر مشخص گردد.
  3. پس از آنکه طرح به تایید رسید فرآیند اجرا شروع خواهد شد. در صورتی که کارفرما تصمیم دارد تا استخر پایین تر از سطح زمین باشد بایستی حتما عملیات گودبرداری انجام شود.
  4. همچنین عملیات آرماتوربندی و زیرسازی نیز صورت خواهد گرفت.
  5. قبل از آن که مراحل سفت کاری استخر به پایان برسد بایستی لوله های گرمایش و تصفیه آب حتما به کار برده شود.
  6. در مرحله پایینی کل بدنه استخر سفت کاری خواهد شد و آنگاه با ملات بتن پوشیده می شود و سپس مرحله ی نازک کاری با استفاده از کاشی و سرامیک یا حتی قالب های آماده انجام خواهد شد. کیفیت کاشی و سرامیک و مصالح بکار رفته در هزینه ساخت استخر موثر هستند.

نکات مهم و توضیحات در ساخت استخر

  • در طی مراحل ساخت استخر بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید لوله های آب که برای ساخت استخر استفاده می شود بهتر است دارای ابعاد و اندازه های مشخص شده ای باشد که اندازه ی آن براساس حجم استخر طراحی شده می باشد و همچنین میزان آب مصرفی آن نیز می باشد.
  • برای ساخت استخرهای بتنی، استفاده از میلگرد بهترین گزینه می باشد و متریال کاملا مناسبی برای نگهداری بدنه استخر می باشد.
  • بسیاری از تجهیزات مختلفی که در ساخت استخر به کار می رود به خصوص تجهیزات الکترونیکی استفاده شده هم در داخل و هم بیرون استخر بایستی حتما عایق کاری مناسبی بر روی آن انجام شود تا امنیت سلامتی شناگران از لحاظ های مختلفی تامین شود.
  • دستگاه تصفیه آب بهترین دستگاهی می باشد که برای تصفیه آب استخر استفاده می شود، بهتر است چنین دستگاهی سرعت عمل پایینی داشته باشد و همچنین از بازدهی بالایی برخوردار باشد.
  • ساخت استخر باید حتما با توجه به موقعیت پروژه صورت بگیرد و ابعاد و اندازه استخر و اندازه ی جنس کاسه استخر در نظر گرفته شود.

انواع استخر و هزینه ساخت استخر

استخر باغ

در باغ ها با توجه به اینکه زیبایی هم باید در اولویت قرار بگیرد در نتیجه هزینه های آن چند برابر خواهد شد و صبر و حوصله‌ی بیشتری باید داشت تا زیبایی و ایمنی استخر باغ ها فراهم گردد.

همچنین سر باز بودن و سر پوشیده بودن استخر هم در هزینه آن تاثیر گذار است.

استخر بتنی

در استخر های بتنی کف و دیوار را با بتن ریزی بر روی میلگرد انجام میدهند، به همین دلیل هم استحکام بسیار بیشتر از بقیه استخر ها است.

در این نوع از استخر ها باید هزینه آرماتور بندی و قالب بندی و بتن ریزی را در نظر گرفت.

اما میتوانیم از روش های کم هزینه تری هم استفاده کنیم، طور مثال به جای استفاده از قالب و هزینه های آرماتور بندی میتوان دیوار ها و کف را از بلوک سیمانی ساخت و داخل آن را با ملات پر کرد تا هزینه اش کمتر شود.

به این موضوع دقت کنید که اگر مقاوم نباشد باید هزینه‌ی عایق بندی را جداگانه پرداخت کنید که هزینه ی اضافه به حساب می آید.

استخر سرپوشیده

استخر های سر پوشیده همان طور که از نامشان مشخص است در حیاط ها و باغ ها استفاده میشود . هزینه ساخت این مدل استخر ها نسبت به مراحل است و باید هزینه موتور خانه خاک برداری و … را در هزینه ساخت استخر نظر گرفت.
سرپوشیده کردن استخر ها به دو روش انجام میشود.

یکی برای استخر های داخل حیاط که به صورت شیروانی و سبک است که قطعا تهویه هوا هم در آن ها لحاظ شده است.
روش دیگر سر پوشیده کردن این است که استخر را در زیر سقف سازه بسازیم.

استخر های کشاورزی

به جز استخرهای باغ ها و قابل استفاده برای شنا کردن استخر های دیگری نیز وجود دارد که برای ذخیره کردن آب استفاده میشود و برای رونق کار و به منظور در آمد از آن استفاده میکنند.

علاوه بر ذخیره آب میتوان از آنها برای پرورش ماهی نیز از آن ها استفاده کرد.

دامپروران و کشاورزان برای این کار ها از پلیمر های PVC و یا پلی اتیلن استفاده میکنند زیرا هزینه ساخت استخر با استفاده از پیلمرهای پی وی سی و پلی اتیلن بسیار کمتر از استخر ای بتنی و سیمانی است.

پس در نتیجه میتوان کاری کرد که هزینه کمتری برای این کار صورت گیرد.

استخر پیش ساخته

این مدل استخر ها از بهترین نوع استخر ها هستند زیرا هم میتوان به منظور شنا کردن از آنها استفاده کرد هم میتوان برای کار هایی چون کشاورزی و پرورش ماهی نیز استفاده کرد.

این استخر ها را هم به صورت داخل زمین و هم به صورت رو کار میتوان ساخت و هزینه آنها بسیار کمتر از هزینه ساخت استخر های دیگر است.

این مدل برای فضا های کم هم میتوان استفاده کرد و بسیار مقاوم و با دوام هستند و نیازی به عایق بندی ندارند.

چون استخر های پیش ساخته در کارخانه ها به صورت آماده ساخته میشوند و قالب دارند در نتیجه هزینه ساخت استخر های پیش ساخته کمتر است اما استخر های دیگر هزینه نصب، اجرا، رنگ، عایق بندی و اُجرت هر کدام از این ها را باید در نظر گرفت.

قیمت ساخت استخر در باغ

قیمت ساخت استخر در باغ هم مانند سایر استخرها با توجه به ابعاد، امکانات و تجهیزات بکار رفته در ساخت متفاوت است، معمولا ساخت استخرها در باغ برای مقاصد تفریحی انجام میشود،زمانی که تصمیم به ساخت استخر در باغ میگیرید باید حتما مواردی مانند هزینه کلی ساخت و لوازم و تجهیزات مورد نیاز را در خاطر داشته باشید، به این دلیل که انتخاب تجهیزات درست هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

بد نیست بدانید که از همان ابتدای کار نیاز نیست تمام تجهیزات را تهیه کنید و هزینه بالایی برای ساخت استخر در باغ بپردازید.

قیمت ساخت استخر در باغ به صورت روباز و سرپوشیده متفاوت است، همچنین در صورتی که قصد استفاده از سرامیک ها و تجهیزات لوکس را دارید، این هزینه افزایش خواهد یافت اما به طور کلی عامل اصلی در تعیین قیمت را میتوان به ابعاد استخر دانست.

توجه داشته باشید که هر چه ابعاد بزرگتر باشند، متریال مصرفی افزایش یافته، نیاز به حجم بالاتری از آب است، نیاز به تجهیزات تصفیه و گرمایش پیشرفته تری خواهید بود.