وبلاگ

اجرای استخر صفر تا صد

صفر تا صد اجرای استخر

بهترین زمان برای ساخت یک استخر خوب برای شنا کردن بهتر است که قبل از عید اقدام کنید . شما بسته به مدل مورد نظرتان حدود 3 الی 6 ماه زمان میبرد تا استخر کامل شود.

اگر قبل از فروردین یا قبل عید اقدام کنید احتمال آب تنی در سال جاری زیاد است.

از آ نجایی که قیمت ها در سال جاری بیشتر خواهد شد، شما با بستن قرار داد قبل از عید در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد.

استخر ها از نظر ساخت انواع مختلفی دارند به طور مثال فایبرگلس، بتنی و وینیل که در ایران بهترین با گران ترین و با دوام‌ترین آن ها بتنی است که زمان زیادی هم نسبت به بقیه مدل استخر ها برای ساختنش میبرند. برای ساخت استخر بتنی ابتدا باید گود برداری انجام شود. در ادامه این نوشته با آموزش ساخت استخر همراه باشید تا مراحل اجرای اسخر را بیاموزیم.

مراحل اجرای استخر

1. گودبرداری

برای گود برداری ابتدا باید به آن توجه کرد که زمین آن و خاک آن چگونه است که بهترین نوع زمین برای ایجاد استخر و گودبرداری، زمین هایی است که خاک و سنگ را با هم داشته باشند و اگر سنگ بیشتری داشته باشد بهتر خواهد بود زیرا که هر چه در صد سنگ بیشتر باشد استحکام سنگ بیشتر خواهد بود.

خاکبرداری محل استخر یا توسط بیل مکانیکی و یا توسط افراد مجرب صورت میگیرد.

به این موضوع توجه داشته باشید که 50 الی 80 سانتی متر باید بیشتر از آن عمق و اندازه ی مورد نظر خاکبرداری شود زیرا باید بتن ها و لوله کشی ها را هم در نظر بگیریم یعنی در اصل بقاید به کف سازی آن دقت کرد.

اگر زمینی که برای گود براداری انتخاب کردید گل و گیاه دارد باید از سنگ کلوخ استفاده کرد و بعد بتن ها را چید به میزان همان سنگ کلوخ ها و بتن ها هم باید گود برداری صورت گیرد.

2. بتن مگر:

بتن مگر یا بتن رگلاژ کف که همان قالب بندی فرمولاسیون میباشد و با سیمان بین 100 تا 150 کیلو گرم بر متر مکعب و دارای ضخامت 10 تا 15 سانتی متر است که باید در گود برداری آن را در نظر گرفت این بتن به دلیل قالب بندی ساده ای که دارد به آن نظافت هم میگویند.

در ساخت استخر باید فاصله بین آماتور ها را بسیار دقت و رعایت کرد تا آماتور ها با خاک تماس برقرار نکنند و از سطح صافی برخوردار باشند.

یکی از دلایل استفاده از بتن این است که آب بتن توسط خاک گرفته شود که آب برای انجام وظیفه ی خود به آب احتیاج دارد و در نتیحه خاصیتش کم خواهد شد و در اثر از دست دادن آب، سیمانی که در زیر بتن قرار دارد به تفاله تبدیل میشود.

و این موضوع باعث میشود بتن ضعیف شود به همین دلیل باید روی خاک یک لایه بتن استفاده شود و توسط ماله صاف شود و بعد از 3 الی 4 ساعت بر حسب دمای محیط باید سطح بتن آب پاشی شود و تا 140 ساعت مرطوب نگه داشته شود و بعد از 1 روز میتوان روی بتن راه رفت و همچنین ادامه عملیات را انجام داد.

برای تراز کردن استخر هم اگر بیش از اندازه گود برداری شده است یا جایی خالی است با استفاده از بتن میتوان آن را پر کرد.

آرماتور بندی استخر

3. آرماتور بندی استخر:

در آرماتور بندی نکته هایی هست که اگر به آن ها توجه کافی داشته باشید میتوانید آرماتور بندی راغ به خوبی اغنجام دهید.
در آرماتور بندی نباید از آرماتور های رنگی و یا زنگ زده و قرسوده استفاده کرد.

آرماتور ها را نباید با هوا برش، برش بزنید. در دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد، خم کلردن آرماتور ها مجاز نیست. از میلگرد آجدار باید استفاده کنید. این مراحل برای اجرای استخر پیش ساخته فایبرگلاس لازم نیست.

4. هموار سازی خاک استخر:

بعد از گود برداری مرحله ی بعد هموار کردن سنگ ها و خاک ها و بتن ها با کف است.

5. لوله کشی استخر یا لوله گذاری:

در این گام و مرحله بهتر است که پیمانکار یک متخصص لوله کش استخر را برای اجرای تصفیه فیزیکی و شیمیایی استخدام کند . لوله کشی استخر شامل مدار تصفیه سطحی و عمقی است و آرایش و چیدمان نازل های دهش و مکش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همچنین باید سایز لوله ها مطابق نازل ها انتخاب شود.

6. سیم کشی استخر:

سیم کشی روشنایی استخر داری ظوابت و نکات خاصی میباشد و باید از روشنایی 24 ولت در استخرهای شنا استفاده کرد و برای جلو گیری و پیشگیری از خطر برق گرفتگی در استخر ها باید سازه استخر را با زمین همبند نمود. اصطلاح همبند کردن یعنی هم پتانسیل کردن.

بتن ریزی استخر:

باید از بتن آماده با عیار 400 استفاده کرد.
زمان حرکت ماشین تا محل پروژه نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد چون بیشتر از نیم ساعت بتن فاسد خواهد بود و باید از بتن ریزی خود داری نمود.
باید برای آب بندی بتن از مواد افزودنی مثل ژل میکروسیلیس و روان کننده بتن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *