وبلاگ

حفظ سلامتی در استخرهای عمومی

حفظ سلامتی در استخرهای عمومی

یکی از جالب ترین و فرح بخش ترین تفریحاتی که می توانید در روزهای گرم تابستانی داشته باشید شنا کردن در استخرهای عمومی می باشد. اما در واقع شنا کردن در کنار لذت هایی که دارد می تواند خطراتی هم در پی داشته باشد، این خطرات می تواند بیماری های ناشی از عدم رعایت بهداشت در فضای استخر عمومی باشد که شامل بیماری های عفونتی و پوستی است و همچنین علاوه بر آن خطرات فیزیکی هم در پی داشته باشد.

پس این مورد باید حتما در نظر گرفته شود که رعایت بهداشت و سلامت و ایمنی به ویژه در استخرهای عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

1- دوش گرفتن قبل از شنا کردن

طی تحقیقاتی که در انجمن کیفیت و سلامت آب ایالات متحده آمریکا انجام شده است حدود 40 درصد از شناگران قبل از ورود به استخر، استحمام نمی کنند و مستقیم به درون آب شنا می کنند.

در صورتی که مدت طولانی از حمام گذشته باشد، با وجود چربی ها، کرم ضد آفتاب و عرق و مواد آرایشی که بر روی بدن باقی مانده است با ورود به استخر تمامی این آلودگی ها به استخر انتقال داده می شود.

2- در صورت اسهال از شنا کردن پرهیز نمائید.

میکروب کریپتوسپوریدیم، میکروب عامل اسهال می باشد که در مدفوع شخص بیمار وجود دارد و در صورتی که حتی یک هفته از بیماری شخص گذشته باشد این احتمال وجود دارد که بیماری وی به استخر انتقال داده شود و به شخص دیگری سرایت کند و همچنین قابل ذکر است این باکتری با توجه به مقاومتی که در برابر کلر دارد می تواند تا مدت چندین روز در استخر زنده بماند.

3- خودداری از آشامیدن آب استخر

آشامیدن خوردن استخر ممنوع! در صورت انجام چنین کاری درصد ابتلا به بیماری عفونی به ویژه در استخرهای عمومی بیشتر خواهد شد.

4- استراحت کردن در طی شنا

آفتاب سوختگی و گرمازدگی به ویژه در استخرهای روباز می تواند از عوارض شنا کردن طولانی مدت در چنین استخرهایی باشد و همین عوامل می تواند موجب کم آب شدن بدن و افت قند خون گردد. با انجام یک سری کارها می توانید تجدید قوا کرده و استراحت نمائید که خوردن آب و تنقلات سبک و استفاده از کرم ضد آفتاب و دوش گرفتن جزئی از این کارها باشد.

5- خطر دریچه های تخلیه آب

از دریچه هایی که در تخلیه آب وجود دارد غافل نشوید و در صورتی که مشاهده نمودید دریچه ی آن دچار صدمه شده است یا درپوشی ندارد حتما به مسئول استخر این مورد را متذکر شوید. خطرات فیزیکی که می تواند چنین استخرهایی در پی داشته باشد گیر کردن موها و اعضای بدن در چنین دریچه هایی می باشد و در صورت کمک نکردن به چنین افرادی احتمال غرق شدن آن ها وجود دارد.

دریچه های استخر عمومی

6- در صورت وجود زخم از شنا کردن پرهیز نمائید

تصور اشتباه بسیاری از افراد این است که فکر می کنند آب استخر با وجود کلر یا نمکی که دارد می تواند موجب تمیز شدن یا ضد عفونی شدن زخم شود. اما زخم باز و تازه در واقع بهترین جا برای ورود میکروب و باکتری به بدن می باشد. پس در صورتی که بریدگی یا زخمی بر روی بدن خود دارید حتما آن درمان کرده سپس به استخر مراجعه نمائید.

7- قطره ی گوش، عینک و دمپایی

مراقبت از چشم ها و گوش و پاها مهم ترین نکته در استخرهای عمومی می باشد. استفاده از عینک شنا می تواند موجب جلوگیری از قرمز شدن چشم ها با وجود آلودگی های آب استخر شود.

استفاده از قطره ی گوش الزامی می باشد! آب آلوده که در گوش باقی مانده است خود عاملی برای رشد باکتری و عفونت ها در گوش خارجی می شود. که این مورد جزء شایع ترین موارد بیماری در آب استخر می باشد.

قطره های گوش که در آن ها الکل وجود دارد می تواند به تخلیه ی آب گوش و خشک شدن آن کمک ویژه ای بکند.

استفاده از دمپایی لاستیکی در اتاق های رختکن و اطراف استخر الزامی می باشد که این مورد می تواند شما را از بیماری های پوستی و قارچی مصون بدارد.

8- تعویض لباس شنا

منشا بسیاری از بیماری های پوستی جوش وان داغ می تواند استفاده از استخرها یا جکوزی های آلوده باشد. این بیماری به گونه ای عفونت پوستی و خارش آور می باشد که بسیار اذیت کننده است و پس از چند روز برطرف می شود.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است پس از شنا کردن بلافاصله به فکر تعویض لباس شنای خود باشید و یک لباس خشک به جای آن بپوشید. استفاده از لباس خیس می تواند بدن شما را بیشتر در معرض چنین بیماری قرار دهد و در صورت تماس با آب آلوده به آن دچار خواهید شد.

9- استفاده از تلفن همراه ممنوع

استفاده از تلفن همراه می تواند یکی از مهم ترین دردسرها و مشکلات شما در استخرها باشد.

در استخرهای عمومی تعداد غریق نجات هایی که حاضر هستند کم می باشد و هنگامی که داخل استخر شلوغ می شود به خوبی نمی توانند روی همه چی نظارت کافی داشته باشند. به همین دلیل زمانی که به همراه خود کودکی دارید به هیچ عنوان نباید از تلفن همراه استفاده کنید.

10- دردسترس بودن غریق نجات

در صورتی که غریق نجات آموزش کافی در این زمینه داشته باشد اما در کنار استخر حضور مسمر ثمری نداشته باشد، توانایی های او فایده ای نخواهد داشت. با توجه به این که مدیران سایت ها وظایف متفرقه ای را به غریق نجات ها میسپارند بنابراین این احتمال وجود دارد که نتوانند تمرکز کافی روی شناگران داشته باشند.

11- از حواس خود بهره لازم را ببرید.

در هنگام استفاده از آب استخر در نظر داشته باشید که آب سالم است یا ناسالم و از ایمنی کافی برخوردار هستید یا خیر.

حس بویایی، شنوایی و بینایی و لامسه خود را تقویت نمائید.

با دقت کافی روی آب استخر توجه داشته باشید که آب استخر شفافیت کافی را داشته باشد. در صورتی که آب کدر باشد به معنای آن است که اشکالی در سیستم تصفیه آب آن وجود دارد و یا مقدار ph یا کلر آب استخر نامناسب می باشد.

با لمس کاشی ها و دیواره های استخر می توانید دریابید که آیا سطح آن تمیز است یا پوشیده از جلبک و لغزنده می باشد. در صورتی که چنین موردی را مشاهده نمائید معلوم می گردد که آن محیط از سیستم تصفیه مناسب و گردش و تخلیه آب نامناسبی برخوردار است.

با دقت به صدای دستگاه تهویه استخر می توانید در یابید که آیا پمپ و سیستم تصفیه ی آب آن به درستی کار می کند یا خیر. در صورتی که نیاز به آموزش ساخت استخر دارید، میتوانید با کارشناسان نوین استخر تماس بگیرید.

در صورت استشمام بوی تند یا تیز می توانید دریابید مقدار کلرامین آب زیاد است و سطح آب آلوده است. در صورتی که آب استخر به روش صیحی تمیز گردد آنگاه بوی تند مواد شیمیایی را حس نخواهید کرد.

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در هزینه ساخت استخر تاثیر گذاری لازم را داشته باشد، استفاده از سیستم تهویه و تصفیه مناسب در آب استخر عمومی می باشد. زیرا هزینه های مربوط به تعمیرات آن کاهش خواهد یافت.

هزینه ساخت استخر عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *